Wat is keto

Wat is Ketose en wat is ketogeen, koolhydraatarm of koolhydraatbeperkt?

Ketose wat is dat eigenlijk? En waarom zou je dat willen?

Ketose is een stofwisselingsproces waarbij er heel veel ketonen in het bloed zitten wanneer het lichaam veel vet verbrandt in korte tijd.

Als je een koolhydraatarm dieet volgt, raakt jouw lichaam in staat van ketose omdat het lichaam te weinig koolhydraten heeft om te verbranden. Hierdoor gaat het lichaam vet gebruiken als bron voor energie. Jouw lichaam gaat dan over op vetverbranding.

 

Ketose maaltijd

De hoeveelheid koolhydraten wordt bepaald afhankelijk van hoe streng het dieet is.
Dit houdt dus in dat hoe minder koolhydraten je eet, hoe groter het effect zal zijn bij het verliezen van gewicht en het stabiliseren van de bloedsuikerspiegel. Het lichaam heeft echter wel koolhydraten nodig. Die zijn voor jouw hersenen ook heel belangrijk. Het lichaam kan dus niet helemaal zonder koolhydraten.

Verschillende dieetvormen, waarbij de koolhydraatinname varieert

  • Koolhydraatarm/ Ketose tot max. 20 gram koolhydraten per dag. Je raakt na 1 of 2 dagen in Ketose.  Je kickt snel af van de suikerverslaving en  je lichaam raakt in een staat van vetverbranding. Dit is een optimale start om vanuit een koolhydraatrijk eetpatroon om te schakelen naar de nieuwe manier van eten.
  • Koolhydraatarm: 20-50 gram koolhydraten per dag. Dit is een streng koolhydraatarm dieet. Je lichaam is hierbij in ketose. Dit is de op één na meeste extreme variant. Hierbij kun je alleen nog groente, noten en zaden eten.
  • Gemiddeld koolhydraatarm: 50- 100 gram koolhydraten per dag.
    Je haalt de koolhydraten alleen nog uit groente, fruit, noten en zaden en het eten van
    pasta en ander tarwe producten is verboden. Wel mag je soms zoete aardappel of een lekkere salade met bulgur.
  • Normaal koolhydraatarm: 100-150 gram koolhydraten per dag.
    Met dit dieet kun je nog fruit, noten, zaden en af en toe een portie koolhydraten eten zoals haver, quinoa, boekweit, etc. Ook zou je iedere dag een broodje kunnen eten, een beetje pasta, een paar aardappels of wat rijst.

 

Ter vergelijking: Normaal gesproken eten wij met een normaal gevarieerd eetpatroon zo’n 150- 250 gram koolhydraten per dag

Samengevat is dit dus het verschil tussen Koolhydraatarm en Koolhydraatbeperkt

Koolhydraatarm betekent vermindering van je koolhydraatinname naar tussen de 20 en 50 gram koolhydraten per dag. Daarnaast eet je voldoende eiwitten en vetten.

Bij koolhydraatbeperkt eet je wat meer koolhydraten, maar dan met name de goede gezonde koolhydraten met een lage Glycemische Index.  Dan eet je tussen de 50 tot 100 gram koolhydraten per dag. Je kunt hiermee snel afvallen, maar je hoeft jezelf niet alles te ontzeggen.

Ervaar alle gezondheidsvoordelen van koolhydraatbeperkt eten en je maakt jezelf direct een gezond eetpatroon voor het leven eigen. Uiteraard ga je vet verbranden en afvallen, maar je raakt niet in ketose zoals bij koolhydraatarm.

Meer weten over ketose en ketonen of afslanken. Maak je keuze.

Koolhydraatbeperkt

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.